Jokkmokk Winterconference

Efter ett dygns gemytligt tågresande har jag och mina vänner i Wake-up Squad (Wake-up Call) funnit oss tillrätta i arktiska Jokkmokk. Anledning till att vi skånebor har vågat oss såhär långt upp i landet är (som rubriken kanske avslöjade)Jokkmokk Winter Conference. Vi är här för att dela med oss av våra erfarenheter och tankar från Köpenhamn och givetvis utveckla våra visioner. Att kalla det en ungdomskonferens är en lätt överdrift, 30 plussarna har kanske drabbats av lite åldersnoja, men det sänker inte mina förhoppningar. Det kan inte bli annat än intressant med denna vida spridning av nationaliteter och kulturer som samtidigt delar samma passion och förhoppningar.

Vid öppningstalen igår briljerade Wake-up Squads ledare Sven Heijbel. Han tryckte på argumenten att ungdomar snarare behöver passion och informella ledare än grå fakta och pekpinnar. Det var en spännande blandning av talare på öppningscermonin; Samer, forskare, universitetslärare, social entreprenör, fältbiolog osv.

Efter invigningen bjöds det till allas förtjusning på en brakmiddag med ekologisk och närproducerad mat. Vi välkomnades till middagssalen med en varm lingondryck (lingon funkar till alla mål) samt en bit renhjärta(!), rentunga och en söt växt vars konsistens påminde om koda. Det sägs att man ska ta seden dit man kommer och det är jag nöjd att jag gjorde, renhjärtat smakade som vilket gott rökt kött som helst, även om man kände sig lite som en rå viking när man tuggade på det.

Dagens värd för konferensen är Samiparlamentet, det är verkligen intressant att få insyn i en främmande kultur som ändå är en del av vårt landsarv. Maja gissar att jag härstammar från samerna, baserat på min längd, så jag antar att det är extra viktigt för mig att ta till mig deras tankar.

Vi har hittills lyssnat på Elena, en representant från det internationella arktiska forskningscentret på Alaska visa statistik om den globala uppvärmningen och vad det innebär för arktis. Nu pratar en forskare från Abisko scienific research station, han berättar mycket om landskapet i norra Sverige och hur det påverkas. Ikväll ska Carl Höjman delta i en paneldiskussion och föra in ett ungdomsperspektiv och Wake-up Squads syn på klimatarbete i debatten. Förhoppningsvis kommer kvällen även bjuda på ett eller annat norrsken!

Johanna Sjölin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0