Vad ska ätas?

I gårdagens Kristianstadsbladet hade det som för det mesta petats in lite reklam mellan sidorna. Något som i vanliga fall är mycket irriterande (alla bryr sig inte om att det just nu är specialpris på färskosten det får gärna komma som en glad överraskning i affären) men just denna dag hade Lantbrukarnas Riksförbund och Ica lyckats prestera i en riktigt bra annonsdel. Den hette Oktober - den svenska matmånaden och presenterade närproducerad mat och andra ekologiska tips. Way to go Ica, detta var det bästa sedan de anställde Paul Tilly i rollen som Ulf.
Jag har valt ut två delar av annonsbladet att dela med mig av, eftersom jag själv tyckte dom va intressanta och användbara. Det ena är en förklaring av vad olika märkningar på produkter egentligen betyder, något som jag kan känna mig lite vilse i när man ska försöka köpa något vettigt. Det andra är en karta hur man följer det svenska skördeåret, alltså vilka grönsaker och frukter som finns att knapra på med gott samvete. Nu är det visserligen inte jag som står för stora veckohandlingen i min familj, men jag tycker ändå det är roligt att ha lite koll på vad som är med "ekorätt".

Vad säger vad?

Krav: Står för god djuromsorg, hälsa och miljö. Inga bekämpningsmedel, konstgödsel eller genmodifiering (GMO) är tillåtna.

Svenskt sigill: Kvaltitets- och ursprungsmärke på mat och blommor. Svenska råvaror, friska djur, kortare transporter och skyddat vatten. Bönder och odlare är certifierade, och genmodifierade råvaror är inte tillåtna.

 Svenk fågel: Ett ursprungsmärke som visar att kyclingen är kläckt, uppfödd, slaktad och förädlad i Sverige (med andra ord 100% svenskt om någon tvekade). Garanterar att köttet har hög livsmedelskvalité och är fritt från salmonella.

Rättvisemärkt: En oberoende produktmärkning som innebär att förbättrade arbets- och levnadsvillkor för odlare och anställda i utvecklingsländer. Finns på bl.a. bananer, kaffe, te och choklad.

Eu-ekologiskt: Garanterar att varan är producerad helt i linje med EU:s förordning för ekologisk produktion, även om det är importerade varor. 

Håll nu utkik efter dessa märken och inse att det kan vara värt några kronor extra. De ekologiska valen gör troligtvis större skillnad för miljön än för din plånbok. 

Nu rann tiden iväg, så frukt & grönt får vänta tills imorgon. Oj vilken cliffhanger detta blev, tv4 borde överväga till att anställa mig till idolredaktionen för jag är rentav i Peter Jidhe klass. 

Ta hand om er.
Mvh en nyklippt Johanna 

Kommentarer
Postat av: Jeppe

Hej! Bra iniativ



Här kommer lite fler märkningar som handlar om eko-tyg;



GOTS= global organic textile standard

www.global-standard.org/



SKAL: skal.org



IVN



Alla är certifieringar som tar hand om hela processen från ekobomull till färgning osv.



Öko-tex är bara en hälsomärkning som talar om att nivån av hälsoskadliga ämnen understiger en viss nivå.



hälsningar

Jeppe

2010-01-30 @ 20:50:33
URL: http://www.bonkelidesign.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0