Sista dagen av mangold-månaden

Sista sommarhoppet lämnar imorgon tillsammans med september. Jag har köpt ett träningskort idag för att ha något tackla höstledan med, har faktiskt lust till att träna vilket känns mycket roligt. Träningsmotivationen kan ofta kännas ganska avlägsen, men höstmörker och träning går som handen i handsken.
Nu till dagens tips, som ni blev snuvade på igår eftersom sömnen kom ikapp mig. Vad är det egentligen vi har i våra trädgårdar under de olika månaderna? Ser du över om det är svensk odlade grönsaker/frukt du köper?
Här kommer en lista på vilket grönt och skönt man bör frossa i per månad.

Januari - Äpple, kål, rödkol
Februari - Gul lök, jordärtskocka, rot
Mars - Kålrot
April - Rabarber, gurka
Maj - Sparris, tomat
Juni - Jordgubbar, sockerärter, knipplök, alla salladssorter
Juli - Hallon, jordgubbar, blomkål, majs, bondböner, gulbetor, polkabetor
Augusti - Krusbär, dill, rödbetor, vaxbönor, brytbönor
September - Plommon, svartrot, mangold
Oktober - Morot, potatis
November - Rotselleri, vintersquash, palsernacka
December - Brysselkål, rödlök, pepparrot

Jag och alla andra julibarn kan ju känna sig lyckligt lottad som får både hallon och jordgubbar på tårtan medan marsstackarna får nöja sig med kålrot. Tänk nu över detta när du står framför grönsaksdisken.

Förövrigt ser jag framemot helgen som består både av årets första 3:3 (studentfest), "powerweekend" med tidernas bästa klimatprojekt, och med en viss militär som kommer hem. Låter som ett helt okej (läs: fantastiskt) upplägg enligt mig.

With love
Johanna

Kommentarer
Postat av: Sven

haha, mm vad jag ser fram emot en månad med potatis och morotssallad ;)

2009-10-01 @ 23:13:05
URL: http://www.wakeupcall.se
Postat av: Din militär

Bloggen har ju blivit skitbra Johanna:)du skriver ju som om du jobbat på tidning hela livet! känner mig hedrad som blir omnämnd också;) puss

2009-10-04 @ 03:46:15
Postat av: matzzy

sjukt nöjd med Brysselkål, rödlök, pepparrot. och faktiskt har jag ätit både morot och potatis idag, sjuk miljö-hjälte är jag.

2009-10-04 @ 21:42:46
Postat av: Johanna

potatisen och moroten får man nog ändå se som en highlight under året! verkligen guldstjärnan till dig matilda, och vilken kalastårta man kommer kunna slänga ihop till dig med dem ingredienserna. haha tack david, mycket smickrande!

2009-10-04 @ 23:26:55
URL: http://envarning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0