välvalda ord, på en tisdag.

Morgonpasset gjorde det igen, de bjöd även idag in en trevlig och intressant gäst. Jag hörde bara slutet av intervjun men dagens gäst var ingen mindre än mr Hans Blixt.

Som en liten parantes kan jag berätta att varje gång jag hör hans namn så tänker jag på hans medverkan i den tecknade filmen Team America (gjord av Southpark skaparna). I filmen besöker han Nordkoreas diktator (som planerar att spränga alla världens ledare) Kim Jong Il för att berätta att han motsätter sig hans planer. Kim Jong Il säger då: "And what are you going to do about it Hans Blixt?" Här har vi en man som har svar på tal, Hans säger nämligen något i still med: "I'm gonna write you a letter and tell you how angry I am with you!" Där fick han så han teg...

Undra om Hans Blixt är så nöjd med att detta är mitt starkaste intryck av honom (kanske att jag inte borde va så nöjd själv över mitt vetande eller brist på det) eftersom man kan säga att hans medverkan slutar i tragedi. Men i vilket fall är Team America en underbart rolig och bisarr film. Rekommenderas!

Detta var alltså bara en liten utsvävning, jag skulle egentligen berätta om något fint herr Blixt sa. Han påstod att det viktigaste här i livet var att visa varandra respekt och hänsyn. Det värsta man kan göra är att kränka en annan människa, eftersom det kan leda till så mycket ont. Han tog självmordsbombare som ett exempel, det är ofta individer som har blivit kränkta och förnedrade på ett eller annat sätt. Point taken. Det är något som jag och nog de flesta bör tänka på, ibland säger man saker utan uppsåt att kränka någon men som ändå kommer ut fel. Ibland säger man saker med uppsåt att kränka andra, och det är ju faktiskt bara korkat.  

Jag kom och tänka på hans ord när jag senare på kvällen pluggade religion (äntligen pluggar jag något som jag faktiskt har ett intresse för, kemi och kolväte är väcker inte mitt intresse lika starkt). Vi hade skrivit ner några fina ordspråk från gamla testamentet, de sa en del klokt även på den tiden.

"Vänliga ord är som honung - smakar sött och gör kroppen frisk."

"Mjukt svar stillar vrede, hårda ord väcker harm."

Några fina ord blev det såhär en tisdagskväll. Om två dagar, den 22 oktober sätts EU:s riktlinjer inför COP15 (klimatkonferensen i Köpenhamn) upp. Just nu ligger det på 450 ppm och max 2 graders uppvärmning till, det är verkligen inte tillräckligt för en bättre framtid. Målet bör minst sättas till 350 ppm och 1,5 graders temperatursskillnad. Skärpning EU! Ska inte EU-länderna vara miljöförebilder för andra stater - det kan vi inte vara med så låga mål. Dagens motto (cred till Jennie) var: Vill man så kan man.



EU och alla andra som är fega och blundar bör ta detta till sig, för om man inte vill så kan man heller inte. Sätt nu upp riktiga mål och styr vår värld mot en ljusare framtid.

With Love.
For Change.

/Johanna.


Kommentarer
Postat av: Sven

Jag kommer sno din tag line "with love - for change" bara så du vet!

2009-10-21 @ 15:09:26
URL: http://www.wakeupcall.se
Postat av: Johanna

Helt okej för mig :)

2009-10-21 @ 16:05:10
URL: http://envarning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0