Världens blickar mot Köpenhamn

Den 7-18 december riktas världens blickar mot Köpenhamn och COP15-mötet. De orden stod skrivna i november nummret av tågtidningen Kupé, det känns lite obegripligt att jag ska vara där. Jag ska var på den platsen och händelsen dit världens ögon ser. Det mest fantastiska är att det verkligen är så, det är det största COP mötet någonsin. Det är inte precis som när man gick i femman och min klass gick vidare till länsfinalen i Vi i femman, för då kändes det också som att vi hade hela världens ögon på oss. Nu gäller det något avgörande för hela vår planets framtid. Magiskt. 
                                           
En liten drömmande utsvävning där, men för att forsätta på Kupé temat. Förövrigt tycker jag mycket om tidningen Kupé, nog framförallt på grund av lyckokänslan när man hittar en Kupé istället för en dansk tidning på Öresundstågen. Lyckokänslan förstärks när man märker att det är en purfärsk tidning med sprillans nytt innehåll (eftersom det enbart släpps en per månad händer det gaaanska ofta att man bläddrar i dem mer än en gång). Roligt att en tidning som Kupé som har så otroligt många läsare och där faktiskt många verkligen läser artiklarna tar upp världens mest centrala fråga.

Artikeln tar dels upp en lista med 5 heta årtal som det pratas mycket om, och den tänkte jag dela med mig av.

1990. År noll enligt Kyotoprotokollet. Detta är basåret som utsläppsnivåerna utgår ifrån.
(Målet var att sänka nivåerna det globala utsläppen med 5%, i nuläget har nivåerna höjts med 24%. Inte så lovande? Kanske dags för lite skärpning?)
2012. Kyotoavtalet går ut och ska ersättas. Danmark är hittills bäst i klassen (smäll på fingrarna där fröken Sverige) eftersom de har förbundit sig att minska utsläppen med 21 procent till detta år. 
2020. Året som EU talar mycket om. Eu vill minska utsläppen med 30% till detta årtal, på villkoret att de får andra länder med sig. Annars stannar de vid en 20 procentig minskning.
2050. Majoriteten av forskare är eniga om att detta är deadline för utsläppsminskningarna på 80 till 90 procent. G8-länderna, inklusive Sverige, nöjer sig däremot med 50%
Är det de som Peps Persson skulle ha kallat för falsk matematik?
2100. Enligt forskare världen över får inte jordens medeltemperatur höjas över 2 grader till detta året, det så kallade två graders målet. 


På en Rosies elefantrygg i Indien. Vackert med fågeln som avspeglas på elefantens sida.

Ikväll har jag spöat min mamma i närr och fjärran så en globetrotter finns det allt inom mig! Det är min största klimatlast, men någon har vi nog alla. Så länge det inte väger över för den oemotståndliga kraft som kräver förändring så kommer vi nog fram till den gyllene vägen. Människan är smart, ibland tar det bara lite tid för oss att inse det.

With Love.
For Change.



Kommentarer
Postat av: Sven

Min polare Måns vägrar inse att överträffade förväntningar kan hypa saker man upplever. Jag ska ge honom kupéexemplet :)

2009-11-04 @ 02:46:10
URL: http://www.wakeupcall.se
Postat av: Johanna

Oj ja det får du berätta för herr Måns, så kan det verkligen vara :)

2009-11-04 @ 13:27:53
URL: http://envarning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0