Har plastpåsen sett sina sista dagar?

Det finns länder och platser i världen där den har det. I Kenya, delar av Indien, San Francisco, Sydafrika och Uganda är det redan en sanning. I Kina är det förbjudet att dela ut gratis plastpåsar. Vad är då trenden? Tygpåsar såklart! Förutom änglamarksklassikern finns det så otroligt många snygga varianter av tygpåsar att ha med till affärerna.

Det går åt två kilo råolja för att tillverka ett kilo påsplast. Enligt en rapport från FN förbrukar jordens befolkning ca 1000 miljarder plastkassar varje år, dessa plaststycken används i genomsnitt 12 minuter innan de slängs. Det tar omkring 50 år för en plastpåse att förmultna. Mycket plast blir det. Vilken idioti. Skrämmande.

Ändå så säger man allt som oftast ja tack när expiditen frågar om man behöver en kasse, och tänker sedan, men jag har ju redan en påse. Aja. Slut på det. Jag ska försöka skärpa mig, ta med egen väska/kasse och när jag shoppar är det verkligen klokt att lägga alla varor i en kasse. Åker man till mataffären för att handla borde det vara lika självklart att ta med kassar som att ta med plånboken. Svårare än så är det inte.

Nej jag tycker inte att Sverige ska hänga på trenden och förbjuda plastkassarna. Ordet förbud klingar inte så bra, däremot logiskt tänkande är fint. Tygkasse=bra. Plastkasse=dåligt. Hmm... vad väljer vi... Tygkasse it is!

 
Francis & Tingan                     

Det är roligt med artister som förutom skivor säljer kläder och just tygkassar (vilket de flesta gör). Min mamma investerade nyligen i en mycket tjusig tygbärare från svenska Francis. Francis är ett relativt nytt band som gör riktigt bra musik. Dessutom spelar en kär barndomskamrat Tim Grundtman med, och hans bror Jakob sköter ljudet. Talanger är vad dom är. En annan favorit är Magnus Tingsek som också har producerat en läcker kasse som jag har i min ägo, den fungerade faktiskt som min skolväska halva förra året. Mycket snygg, men lite svårt att hitta skåpsnyckeln ibland.


Yours faithfully,
Johanna


Kommentarer
Postat av: Lena

Väldigt intressant och roligt att läsa, man blir glad, även om det är allvarliga saker du skriver om.

Man måste vara hoppfull och det ska vara roligt att vara miljömedveten.

Väldigt fin tygkasse du hade bild på, Francis kassen alltså.

Kram Lena

2009-11-05 @ 19:11:16
Postat av: Johanna

Tack så mycket Lena! Det är jättekul att få så fin respons :) Ja, jag gillar den skarpt! Du får hälsa pojkarna, synd att jag inte hann träffa er när jag va uppe.

Kram

2009-11-05 @ 19:26:32
URL: http://envarning.blogg.se/
Postat av: Olivia

Jag älskar din blogg joejoe:D PUSSS <3

2009-11-08 @ 23:02:40
Postat av: Johanna

Åhh underbara olivivi!

2009-11-08 @ 23:04:33
URL: http://envarning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0