dagens tips: miljöaktuellt.

Godkväll mina vänner!

Ursäkta för den dåliga uppdateringen under helgen, men jag har haft en fantastisk helg och hoppas att ni alla kan säga detsamma. Jag tänkte passa på att ge ett tips som jag fick av min klimatguru Sven. Tidningen MiljöAktuellt har skapat en enkel guide kring COP15. Den ger svar på det man undrar, vad, hur, när, varför, vilka frågor osv. Mycket läsvärt! Här hittar ni den: http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.261093/din-guide-till-cop-15

Det står även mycket kortfattat beskrivet hur de olika länderna står inför förhandlingarna, vilket är riktigt intressant läsning! Ett exempel är att Usas utsläpp ligger i nuläget 25% över Kyotoavtalet och att de inte vill gå med på något avtal förrän Kina (världens största koldioxidutsläppare) går med på något bindande. Kina däremot säger att de vill prioritera den ekonomiska krisen. Kan tyckas vara ett lite ironiskt uttalande av världens snabbast växande ekonomi.

Som ni kanske märkte (iallfall mina allra trognaste läsare, dvs Emilia) blev det inte någon publicering av artikeln för Kristianstadsbladet i fredags. Troligvis kommer den på onsdag eller senare i veckan, så håll ögon och öron öppna!

Det var en kort uppdatering. Vill även passa på att sända ett grattis till min fina bror Torbjörn som fyllde år i fredags och tillbringade sin födelsedag med los Chilenos på andra sidan jordklotet. Lite svårt med kalas på grund av avståndet, därför har jag firat honom genom att lyssna lite extra på hans egenskrivna låtar. Lyssna och njut, och för att citera honom: Sluta sluta, fortsätt forsätta!

Yours sincerely,
Johanna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0