Solsken i regn.

Regnet är det skamliga "avtal" som klubbades igenom sent i fredags i Köpenhamn. Även om jag inte hade stora förhoppningar på förhandlingarna var det inte utan att jag blev grymt besviken. Jag trodde inte att Köpenhamn skulle påverka mig så mycket, att jag skulle bli uppriktigt ledsen av att se världens nationer misslyckas med något de alla vill genomföra. I fredags kväll/natt satt jag tillsammans med hundratals ungdomar i Köpenhamn och såg Obamas tal på en storskärm, det var mäktigt. Mäktigt, men också sorgligt.

Solskenet allt det fina. Solskenet är alla ungdomar, som är framtiden. Solskenet är Maldivernas president som siktar mot 350ppm. Solskenet är Fossil of the day som ger vassa politiska pikar genom humor. Solskenet är det mesta. Det var så man blev rörd när man kände stämningen i Convergence Center, som blivit ungdomarnas samlingsplats sedan vi blev utkickade från Bella Center. Men gråten och frustrationen blandades med skratt, vilket visade att det var just ungdomarnas mötesplats. Vi vet att vi är framtiden, och vi vet att när allt kommer till kritan så kommer det vara vi som skapar framtiden. Inte Obama. Inte FN.

Liten update på vad som har hänt i mitt liv sen sist:

1. Unga ger politikerna underkänt
Artikeln om mig, Maja och Sven publicerades i torsdags i Kristianstadsbladet.


Foto: Peter Åklundh.

2. Mössan på bilden ovanför försvann.

3. Jag fick stipendium av min skola
Bra prestationer i skolan, engagerat projektarbete för klimatet och en fot i näringslivet (Bäckaskogsslott).
WOHOOOO!


Från demostrationerna lördagen den 12/12.

4. Avslutning av min tid i Köpenhamn i fredags.
Pinsamt dåligt slut på förhandlingarna. Fantastiskt engagemang från alla unga. Flygfoto med tända facklor som stavade orden: Climat Change (jag var en del av m:et). Fint slut med en väldigt uppochner fest: en kväll som var ett levande bevis på att om peppen och viljan finns där så blir det alltid festfestfest tillslut.

5. Tack Köpenhamn
Tack till alla sköna människor. Tack för all lärdom. Tack för allt engagemang. Tack för all respekt. Tack till all vänlighet (jag önskar att människor var lika öppna och snälla överallt som de var på COP15). Tack till alla som insett att våra globala utmaningar är mainstream. Tack.

6. Grattis till Matilda Olsson som fyller 18 år idag.

Med hopp, kärlek och inspiration
Johanna.


Kommentarer
Postat av: Oleg Izyumenko

Tack själv, Johanna! Du, Maja och Sven var också de bitar solsken som hjälpte mig genom COP15 och hjälper fortfarande att återhämta mig nu, när Köpenhamn ligger bakom oss. (Det är inte bara jag som kämpar att vänja mig "till fred" nu, se t.ex. http://coolaner.nu/2009/12/21/nu-borjar-det-sippra-ut-klimat-krigar-jul-ilska/ )



Men ett bra svar för mig själv hittar jag här: http://www.youtube.com/watch?v=MfP0lUMPd7A&feature=SeriesPlayList&p=0D6F80D941A1CD23 Även om COP15 misslyckades, även om vi inte får revolutionen nästa år, kan vi – alla goda människor, aktivister, politiker, forskare – fortsätta bygga rörelsen och börja ställa om i våra dagliga liv. Det ska jag fokusera på 2010. God jul och gott nytt år, Johanna!



kram

/Oleg

2009-12-22 @ 10:44:54
URL: http://www.350.org/
Postat av: Sven

"it may be raining, but there is a rainbow above you" /Desperado, the Eagles

2010-01-04 @ 14:27:32
URL: http://www.wakeupcall.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0