Heroes of our time: Huang Ming

Huang Ming är namnet på en framgångssaga. Huang Ming är en 51årig man från Kina som gick från oljebranschen till att starta ett solenergiföretag som nu har blivit Kinas största. Han kallas i Kina för Solguden och i torsdags fick jag och några av mina vänner i Wake-up Squad chansen att träffa honom. GlobalFocus anordnade en mingelkväll, med tal av inspirerande hjältar.


Martin, Astrid, Huang Ming, Sven & jag.

I sitt tal liknade Huang Ming förhandlingarna vid en fotbollsmatch.
"It's a soccer match between NGO:s and Media, Young and Old, Past and future"
Han uppmanade politikerna till att ta ansvar och agera nu. Talet avslutades med: We will win!

Huang Ming startade sitt solenergiföretag själv efter att han insett att hans fyra åriga dotter inte skulle kunna leva i den värld som fanns idag. Världen behöver förändras för de kommande generationers välfärd och överlevnad. började med en bok om solenergi och ett hemmasnickrat projekt.

Hans arbete har idag inneburit en minskning av 30 milj ton koldioxid i atmosfären, detta är likvärdigt med hälften av Sveriges årliga utsläpp. Det hade kunnat göra underverk om det fanns fler oljeknösar (fast Huang Ming är visserligen ingen knös, jag fick intrycket av en oehört trevlig man) med övertygande fyra åriga döttrar!


Som sagt, en mycket trevlig man.

Vi frågade honom, som en framstående klimatentreprenör, vad hans recept på framgång var?
Han svarade: Passion.
Passion till sin familj. Passion till sitt projekt.

Det var vad som drev honom och gav honom inspiration, och jag håller med om att det är en nyckelfaktor. Med passion kommer kreativitet och hopp. Med kreativitet och hopp kommer framtiden!


With passion,
Johanna.



Kommentarer
Postat av: uffe

vilken samlad entusiasm och framåtanda! tack för en spännane läsning.

2009-12-17 @ 08:44:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0