Galet.

Galet är nog ordet som bäst beskriver dagarna på Bella Center. Nu har dom kickat ut ungefär hälften av alla NGO:s och köerna utanför är ändå massiva. Men nog om det, och mer om de roliga grejerna. För framförallt är dagarna, kvällarna och nätterna i Köpenhamn galna på ett enormt positivt vis.

Bill McKibben är grundaren till organisationen 350, vilken är den organisation som har gjort det smarta valet att låta lilla mig få komma till COP15. 350 är en global kampanj för en hållbar framtid. Den är cool, effektiv och världsomspännande precis så som miljörörelsen är i mina ögon.

Igår när Bill höll sitt tal berättade lite om hur man kunde räkna på de löften som ges av politikerna. Det han berättade gjorde mig både frustrerad chockad men framförallt jäkligt taggad på att fortsätta jobba med dessa problem gör vår värld febrig. Han är en fantastisk talare och det va verkligen en hoppfull och glad stämning i rummet när han berättade om de möjligheter  som finns, för det är dem som är det intressant och viktiga.

Han sa: Om man lade ihop ALLA de löften och mål som idag låg på bordet så skulle koldioxidhalten inte minska från nulägets ohållbara ca 385ppm till 350ppm som jorden behöver. Det var ju inte precis vad jag trodde heller. Men det visade sig att om vi följde de mål som fanns idag, så kommer vi år 2100 ha omkring 750ppm koldioxid i atmosfären! Det är verkligen helt sanslöst. När forskarna kommer med all denna information är ju bara frågan, hur tänker politikerna egentligen? Varför ser vi inte förhandlingarna röra sig framåt? Varför ska Tuvalus delegation behöva gråta pga de fega bud som läggs av de utvecklade ländernas ledare.

Tur att vi ungdomar finns i alla fall! Och alla de fantastiska vuxna som faktiskt bryr sig och gör något åt saken. Den glädjen av alla möten med sköna människor som gör massa coola grejer världen över för att rädda vår framtid är ändå mycket mycket mycket större än irritationen på stats-"ledarna".

Alla statsledare och presidenter borde vända sina blickar till Maldivernas president Mohamed Nasheed och följa i hans fotspår. Om tio år är det tänkt att Maldiverna ska vara det första landet i världen som är helt fritt från fossila bränslen, de ska bygga sitt samhälle på förnyelsebar energi. Allt är möjligt och survival is not negotiable. Det är som Nasheed säger, det är inte oljan vi vill åt - det är transporterna. Det är inte kolet vi vill åt - det är elektriciteten. När möjligheten finns att vända om vårt samhälle och satsa på hållbara alternativ, varför är det inte fler som gör det? Go the Maldives!

Så till något helt annat. Idag hade jag, Maja och Sven en uppföljnings intervju med Kristianstadsbladet. Vi snackade om vad vi gjorde i Köpenhamn och våra upplevelser hittills. Resultatet kommer väl någongång i veckan så håll ögonen öppna!

Nu ska jag sova, för imorgon ska jag försöka ta mig an monsterkön till Bella Center. Wish me luck!
Och bilder från McKibben och Nasheed mötet kommer lite senare. Min nyfunne brittiska vän som jag skulle få lite bilder av hade sorgligt nog glömt kameran på flyget hem så jag hoppas verkligen han får tillbaka den. Han hade inte den kameran som man så gärna slänger i sjön precis.

With huge love for the global movement,
Johanna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0