Var är de unga när de behövs som mest?

Det börjar bli tomt på ungdomar här nu på Bella Center. Lyckligtvis tog inte kön alls så lång tid som jag hade förväntat mig, jag var inne på bara en kvart!
Däremot börjar det bli mer och mer fullt av kändisar och högt uppsatta politiker. Tyvärr är de mer intresserade av att träffa varandra och pressen, alltså inte mkt tid och rum över för oss unga. Dagens kändisspot har varit Maria Wetterstrand.

Träffade precis en Mexican från Green Peace som delade min besvikelse i att grejer verkar gå lite långsamt häromkring. Det är sagt att förhandlingarna i den stora hallen är öppna idag, men det verkar snarare som att vi NGO:s (Nongovernmental Organisations) inte var så särskilt välkomna.

Han jobbade heltid på Green Peace och berättade lite om sitt arbete här. Han var en del av den politiska gruppen och ägnade sig åt att försöka prata med politikerna. Han sa att bl.a. Costa Rica (dit jag ska åka i februari!) inte var särskilt samarbetsvilliga. Shame on them.


De danska crewet i gaderoben vet i alla fall hur man fångar delegaternas uppmärksamhet.

Tillbaka till kärleken nu! Märkte att jag började komma in i en väldigt gnällig ton, och sånt gillar ju inte jag. Kan vara för att jag är här utan mina Squaddisar och utan större delen av ungdomsrörelsen. Lite av den fina stämningen har försvunnit med ungdomarna. Mer kavajer & stress. Men helt borta är den definitivt inte!


En bild från YOUNGO:S presskonferens i måndags, den sista innan vi började bli utslängda härifrån.
Riktigt inspirerande tal.
Be the change you want to see in the world. - Mahtma Ghandi.


Många av de unga här tisslar och tasslar om hur man ska kunna smyga sig in i förhandlingssalarna. Kanske något man borde testa? Många av statsledarna börjar trilla in idag, bl.a senõr Hugo Chaves ska komma senare. Det hade varit spännande att försöka smyga in i presshallen när han ska hålla sin presskonferens.

En annan positiv grej. Ikväll = fest. Sägs att vi som stack hem igårkväll missade något riktigt fint, kan detta vara en annan anledning till att det är så pass få ungdomar här? Njaae, ungdomarna är verkligen slitvargarna på denna konferensen. Träffade en vän från Australien som hade fest på hostlet igår och ändå var här punkligt imorse.

Peace,
Love,
Understanding.

 

Johanna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0